تبلیغات
ایران وب - طرح رتبه بندی معلمان بالاخره توسط جهانگیری ابلاغ شد
ایران وب
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
آموزش > عمومی - علی‌اصغر محمدی:
سرانجام پس از کش‌و‌قوس فراوان طرح رتبه‌بندی معلمان توسط معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شد.
تنها تفاوتی كه میان ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور با سخنان وزیر آموزش و پرورش دیده می‌شود اینكه معلمان به جای 4 گروه در 5گروه رتبه‌بندی می‌شوند راساس مصوبه دولت، معلمان در 5رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند. طبق این مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی كه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، در 5 رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی رتبه‌بندی حرفه‌ای و دسته‌بندی خواهند شد.

همچنین براساس مصوبه دولت اعتبار مورد نیاز اجرای این مصوبه در سال 1394تا میزان 13هزار و 500میلیارد ریال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور فراهم می‌شود و همچنین اعتبار مورد نیاز این مصوبه در سال 1395 تا میزان 35هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش‌بینی خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش نیز مكلف است برای ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای منابع انسانی موجود نیروهای مازاد بر نیاز خود را برای انتقال به دستگاه‌های دیگر معرفی كند. سازمان سنجش آموزش كشور نیز موظف است از سال تحصیلی 1395-1394 و پس از آن صرفا براساس تأیید سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی كشور ظرفیت دانشجوی متعهد خدمت را برای دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و سایر مؤسسات وابسته به وزارت آموزش وپرورش در دفترچه آزمون سراسری درج كند.

  • سابقه یك طرح

بحث رتبه‌بندی معلمان سال 91 از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح و تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان با جلسات مشترك بین كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مسئولان آموزش و پرورش آغاز شد. پس از حدود یك سال نظام رتبه‌بندی معلمان سال92 از سوی هیأت دولت تصویب شد.

دكتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، همان روزها و در توضیح این طرح به همشهری گفت: با تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان جایگاه معلم مشخص است و كسی شرایط تدریس در كلاس را پیدا می‌كند كه مراحل حرفه‌ای معلمی را در یك دوره 6 ماهه برای ورود به كلاس ببیند؛ ضمن اینكه معلمان از این به بعد تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه رجایی و در مواردی خاص از طریق آزمون و كسب گواهینامه حرفه‌ای استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.او معتقد بود در نظام رتبه‌بندی معلمان دیگر حقوق مربی- معلم نباید از 80درصد حقوق مربی- معلم دانشگاه كمتر باشد اما طرح رتبه‌بندی معلمان كه تیر 92 تدوین شده با آنچه اكنون معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ كرده قدری تفاوت دارد، در آن زمان حقوق معلمان هماهنگ با حقوق سایر كاركنان افزایش می‌یافت و اجرای نظام رتبه‌بندی موجب ارتقای جایگاه معلم می‌شد.

به هر حال افزایش فاصله حقوق معلمان و نرخ تورم در 10سال گذشته به وضوح مشاهده می‌شود. با اجرای طرح رتبه‌بندی اتفاق خاصی درباره حقوق فرهنگیان رخ نمی‌دهد و همچنان شاهد فاصله قابل توجه بین دریافتی معلمان و سایر كاركنان دولت خواهیم بود. برخی كارشناسان و نمایندگان مجلس نیز معتقدند هدف نهایی طرح رتبه‌بندی معلمان صرفا افزایش حقوق نیست. پیش از ابلاغ طرح رتبه‌بندی، جبار كوچكی‌نژاد، نایب‌رئیس كمیسیون آموزش مجلس با بیان اینكه اشتباهی در اطلاع‌رسانی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش صورت گرفته كه باید اصلاح شود، گفته بود: «ثمره و هدف نهایی طرح رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق معلمان نیست؛ ارتقای منزلت اجتماعی، علمی، توجه به نوآوری‌ها، ارتقای تحصیلات و توجه به ابتكار معلمان در طرح رتبه‌بندی معلمان مطرح است. ارتقای حقوق پایه فرهنگیان در كمیسیون آموزش مجلس پیگیری می‌شود.»

  • لزوم جدیت بیشتر وزیر آموزش و پرورش

یك عضو كمیسیون آموزش مجلس در‌باره وضعیت حقوقی فرهنگیان به فارس گفت: اگر وزیر آموزش و پرورش جدیت بیشتری به خرج می‌داد و تلاش‌های افزون‌‌تری می‌كرد و توان متقاعدكردن دولت و ایجاد عزم و اراده را در دولت پدید می‌آورد، بخشی از مشكلات حل می‌شد.عباس مقتدایی درخصوص گلایه‌های برخی فرهنگیان از وضعیت حقوقی‌شان، اظهار كرد: در سال‌های گذشته در برخی مقاطع كم‌توجهی مدیریتی سبب شده تا مجموعه‌ای از اقداماتی كه باید برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی شود، عملا برنامه‌ریزی نشود. در طول سال‌های گذشته ارقام بسیار قابل‌توجهی در اختیار آموزش و پرورش برای حل و فصل مشكلات مربیان، آموزگاران و مدارس قرار گرفته كه بخشی از آنها متأسفانه نتوانسته به نحو شایسته مدیریت شود. آنچه امروز موجود است گلایه‌های فرهنگیان كشور است كه باید به آنها توجه لازم شود.ما در جریان بودجه به‌عنوان مجلس بالاترین تلاش‌ها را به عمل آوردیم و این در حالی است كه بخشی از مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش نتوانستند قبل از ارائه لایحه به مجلس با دولت هماهنگی لازم را انجام دهند. به‌عبارت دیگر دولت برای فرهنگیان لایحه ضعیف و لاغری داشت و مجلس در طول دوره تصویب بودجه با وجود همه محدودیت‌ها تلاش كرد بخشی از این لاغری را جبران كند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی